Ćwiczenie 1
Tworzenie projektu
W Eclipse najważniejszym pojęciem organizacji pracy jest projekt. Zajmiemy się tworzeniem projektu, który będzie zawierał program napisany w Javie.
Aby utworzyć nowy projekt:
- Uruchom Eclipse
- Wybierz File -> New -> Project
- Z listy kategorii wybierz "Java"
- Z listy projektów wybierz "Java Project"
- Wpisz nazwę projektu, np. "Hello World"
- Wciśnij "Finish"
Ćwiczenie 2
Tworzenie klasy
Najprostszy program w Javie składa się z pojedynczej klasy i metody main().
Aby stworzyć klasę w projekcie:
- W widoku Navigatora, kliknij prawym klawiszem na projekt i wybierz New->Class
- W pole Name wpisz "HelloWorld"
- zaznacz, że chcesz stworzyć metodę main() (checkbox na dole)
- Wciśnij Finish
Ćwiczenie 3
Uruchamianie programu
Wypełnijmy utworzoną klasę kodem. Wpiszmy na przykład w metodzie main():
System.out.println("Hello World");
Następnie zapiszmy projekt (File->Save lub Ctrl+S). Zauważmy, że efektem zapisania jest również skompilowanie programu.
Na pasku zadań wciśnij przycisk Run (zielona strzałka).
Pokaże się okno konfiguracji uruchamiania. Wybierz "Java Application" i wciśnij "New".
Następnie wciśnij Run.
Na dole, w widoku Console, otrzymasz wynik programu. Gratulacje! Właśnie stworzyłeś, skompilowałeś i uruchomiłeś pierwszy projekt w Eclipse :)
Ćwiczenie 4
Oswojenie z perspektywami i widokami
Główne okno Eclipse'a to tak zwany Workbench.
W Workbenchu mogą znajdować się różne Edytory oraz Widoki.
Każdy układ Edytorów i Widoków stanowi Perspektywę. Pracując nad projektem, możemy przełączać się między uruchomionymi perspektywami, a także dodawać nowe.
- Przełącz się z perspektywy Java na perspektywę Resource. Możesz to zrobić, klikając zakładkę Resource w prawym górnym rogu ekranu.
- Zauważ, że niektóre widoki zniknęły, a na ich miejsce pojawiły się inne.
- Wróć do perspektywy Javy, klikając zakładkę Java tuż obok Resource.
W ramach każdej perspektywy można przełączać się między widokami.
- Wybierz z menu Window -> Show View -> Javadoc
- Zauważ, jak na dole pojawił się widok Javadoc.
- Możesz przetestować działania tego widoku. Kliknij na nazwę klasy HelloWorld w edytorze lub w widoku Outline.
- W widoku Javadoc pojawi się Javadoc odpowiadający wybranej klasie (został on automatycznie wygenerowany przez Eclipse podczas tworzenia klasy, należy go oczywiście zmienić).
Ćwiczenie 5
Autopoprawianie
Jedną z licznych zalet Eclipse'a jest ogromne ułatwienie dla użytkownika, jakim jest wykrywanie błędów składniowych jeszcze przed próbą kompilacji oraz ich automatyczne poprawianie.
Zmodyfikuj kod metody main(), aby wyglądała tak:
public static void main(String[] args) {
ArrayList n;
System.out.println("Hello World");
}
Zauważ, że słowo ArrayList zostało podkreślone na czerwono. To znaczy, że Eclipse wyczuwa w tym miejscu błąd składni.
Wciśnij Ctrl+S - faktycznie, podczas kompilacji pojawił się błąd.
Jeśli spojrzymy na widok "Problems" (na dole ekranu), to zauważymy czerwony X i opis problemu: nigdzie nie zdefiniowaliśmy typu ArrayList. Dodatkowo, Eclipse może automatycznie poprawić błąd.
- Wciśnij żarówkę z iksem po lewej stronie błędnej linii w edytorze. Możesz również kliknąć prawym klawiszem na wpis w widoku Problems i wybrać QuickFix
- Pojawi się lista sugerowanych przez Eclipse poprawek.
- Wybierz "Import ArrayList (java.util)"
- Zauważ, że na górze kodu pojawiła się nowa linijka, importująca odpowiedni moduł.
Eclipse potrafi wykrywać również bardziej wyrafinowane błędy, np. brak obsługi wyjątków rzucanych przez wywołaną metodę.
Ćwiczenie 6
Autouzupełnianie
Oprócz poprawiania błędów, edytor Eclipse'a wspomaga również pisanie kodu.
Sprawdzimy to, tworząc pętlę wypisującą 10 liczb, zaczynając od 1.
Dopisz do metody main() następujące linijki:
int limit = 10;
for
Następnie po for, zamiast spacji, naciśnij Ctrl+Space.
Pojawi się okienko z listą możliwych uzupełnień sugerowanych przez Eclipse. Wybierz "iterate over array". Zauważ, że po pojedynczym kliknięciu myszki na wybraną opcję pojawia się jej podgląd.
Do kodu został dodany template ze zmiennymi do uzupełnienia. Zauważ, że Eclpise próbował zgadnąć, jaki będzie warunek końcowy pętli.
Każde obramowane na zielono pole template'u możemy zmieniać, a zmiany zostaną odzwierciedlone w templacie.
Wciśnij TAB, aby przejść do warunku końca pętli. Zmień go na x < 10.
Do ciała pętli wpisz coś w rodzaju:
System.out.println("Liczba: " + i);
Zauważ, że jeśli napiszesz tylko System.out. i wciśniesz Ctrl+Space lub poczekasz chwilę, to również pojawi się okno z podpowiedziami.
Zapisz (Ctrl+S) i wykonaj program.
Ćwiczenie 7
Debugowanie kodu
Ponownie zmodyfikujmy treść głównej metody main(), aby wyglądała tak:
public static void main(String[] args) {
ArrayList n;
int x = 1;
System.out.println("Hello World");
x = 2;
System.out.println("Oto liczba: " + 2);
}
Spróbujemy dodać breakpoint w linii Hello World i sprawdzić, jaka jest wartość zmiennej x.
- Kliknij dwukrotnie lewym klawiszem myszki po lewej stronie od linii wypisującej Hello World, na pierwszym pionowym pasku edytora (powinien być zacieniony na niebiesko). Pojawi się niebieska kropka, oznaczająca ustawienie breakpointu.
Możesz również wybrać z menu Run -> Toggle Line Breakpoint.
- Jeśli klikniesz prawym klawiszem na kropkę i wybierzesz Breakpoint Properties, możesz ustawić dodatkowe właściwości breakpointu, takie jak warunek zatrzymania czy licznik wywołań. Teraz jednak nie będzie to nam potrzebne.
- Zapisz projekt (Ctrl+S) i wybierz z menu Run -> Debug..., po czym wciśnij Debug w oknie, które się pojawi.
- Eclipse zapyta, czy przełączyć się na Perspektywę Debugowania. Potwierdź.
- Zauważ, że układ widoków zmienił się i jest dużo wygodniejszy do obsługi debugowania niż zwykła perspektywa Java.
- Program zatrzymał się przed wykonaniem zaznaczonej linii.
- Spójrz w prawy górny róg, na widok Variables. Możemy stwierdzić, że x ma wartość 1, a metoda main dostała pustą listę argumentów.
- Na belce na górze mamy podstawowe przyciski obsługi debugowania: Kontynuacja, Zatrzymanie, Step Into oraz Step Over.
- Wciśnij Step Over. Zauważ, że w Console wypisał się "Hello World"
- Ponownie wciśnij Step Over. Wartość x zmieniła się na 2. Eclipse dodatkowo podkreśla zmianę, zaznaczając zmienną kolorem czerwonym w widoku Variables.
- Wciśnij Resume, aby dokończyć działanie programu.
- Wróć do widoku Java (klikając fiszkę "Java" w prawym górnym rogu ekranu")
- Wyłącz breakpoint, dwukrotnie klikając lewym klawiszem myszki na niebieską kulkę.
Inne przydatne funkcje
Importowanie już napisanego programu do Eclipse'a
Jeżeli zaczęliśmy tworzyć jakiś projekt w innym środowisku niż Eclipse, możesz importować ten projekt do Eclipse'a. W tym celu należy stworzyć nowy projekt w Eclipse a następnie:
- użyć polecenia File->Import...
- lub skopiować pliki ręcznie do utworzonego przez Eclipse katalogu projektu, a następnie kliknąć prawym klawiszem na nazwę projektu w widoku i wybrać Refresh From Local.
Integracja z CVSem
Jeśli chcemy mieć zautomatyzowaną integrację projektu z repozytorium CVS, należy użyć widoku CVS Repositories.
- wybierz Window -> Show View -> Other... -> CVS -> CVS Repositories.
- kliknij prawym klawiszem na widok CVS Repositories i wybierz New -> Repository Location
- wpisz dane repozytorium. Dla potrzeb przykładu, wpiszemy dane głównego repozytorium Eclipse'a:
Host: dev.eclipse.org
Repository path: /home/eclipse
User: anonymous
Password: <puste>
Connection type: pserver
- Wciśnij Finish.
- Nowe repozytorium pojawiło się na liście.
- Aby dodać projekt do repozytorium, kliknij prawym klawiszem na nazwę projektu w widoku Nawigatora i wybierz Team -> Share Project...
- Teraz należy wybrać repozytorium i nazwę projektu. Oczywiście nie mamy praw do zapisu w repozytorium dev.eclipse.org, więc musisz to sprawdzić na własnym repozytorium. Dalsza część tutoriala zakłada, że masz prawa do pisania w wybranym repozytorium.
- W widoku Synchronize, który się pojawi, wciśnij Commit i wpisz opis zmian.
- Kod został uploadowany na serwer.
Aby pobrać dane projektu z repozytorium, kliknij prawym klawiszem na nazwę projektu w widoku Navigator i wybierz Team -> Synchronize with Repository...
Życzymy miłej zabawy z Eclipsem!
--
Autor: Łukasz Jancewicz